«Η ανάπτυξη της γλώσσας και η καλλιέργεια μέσω της γλώσσας ξεκινούν από τη ‘γέννηση’. »
Το παιδί αντιλαμβάνεται τη γλώσσα που μιλιέται στο περιβάλλον του, τους συγκεκριμένους ήχους, την ποιότητα των τόνων και τις μελωδίες. Αντιλαμβάνεται ότι οι άνθρωποι συνοδεύουν τις δραστηριότητές τους με ομιλία.
Στις πρώτες του απόπειρες επικοινωνίας, το παιδί αναγνωρίζει ότι μπορεί και αυτό να πετύχει αποτελέσματα με τις εκφράσεις του προσώπου και με τις χειρονομίες του, και αργότερα, και με τις λέξεις. Το περιβάλλον, μέσα στο οποίο αναπτύσσεται η κάθε γλωσσική δραστηριότητα, δίνει στο παιδί πληροφορίες για τη σημασία των λέξεων. Η λεκτική διδασκαλία που δεν συνδέεται με κοινωνική εμπειρία και πολιτισμικό πλαίσιο αποδεικνύεται άκαρπη για τα μικρά παιδιά. Γι’ αυτό στο “ό,τι αγαπώ” φροντίζουμε η διδασκαλία να μην είναι στείρα αλλά διασκεδαστική, ενδιαφέρουσα και με πλήθος ερεθισμάτων.
Μιλώντας με το παιδί στο “ό,τι αγαπώ” θέλουμε να το καταλάβουμε και να το ενθαρρύνουμε να αναπτύξει τις γλωσσικές και επικοινωνιακές του δεξιότητες. Ένα παιδί μαθαίνει να μιλάει για να επικοινωνήσει. Η γλώσσα μαθαίνεται για να χρησιμοποιηθεί, και όχι απλώς για να μαθευτεί. Αυτό ισχύει και για τα παιδιά που μαθαίνουν ελληνικά ως δεύτερη γλώσσα. Χρειάζονται και αυτά ενήλικες και άλλα παιδιά που θα ενδιαφέρονται για ό,τι νιώθουν και λένε, και θα τα ακούνε προσεκτικά. Αυτά τα παιδιά παρακινούνται να μάθουν, όταν αντιλαμβάνονται ότι αυτή η άγνωστη μέχρι τώρα γλώσσα είναι το κλειδί για έναν ευρύτερο κόσμο. Στα παιδιά δημιουργούνται κίνητρα, όταν νιωθουν ότι οι άλλοι σέβονται τη γλωσσική γνώση που ήδη έχουν κατακτήσει.
Ταυτόχρονα, τα παιδιά αφομοιώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επικοινωνούν μεταξύ τους, πώς ακούν ο ένας τον άλλο και πώς καταλαβαίνουν ο ένας τον άλλο. Μ’ αυτό τον τρόπο τα παιδιά αναγνωρίζουν τη βασική δομή των συνομιλιών και καταλαβαίνουν τη σχέση ανάμεσα στους συνομιλητές. Νιώθουν τη σημασία που δίνεται στις δικές τους λέξεις από την κοινότητα. Αντιλαμβάνονται αν και πόσο στα σοβαρά τα παίρνουν.
Όσο περισσότερο τα παιδιά συμμετέχουν σε διαλόγους, τόσο αυξάνονται τα κίνητρά τους για την ανάπτυξη της γλώσσας τους.
Στο “ό,τι αγαπώ” οι εμπειρίες των παιδιών με τα σημεία, τα γράμματα και τους αριθμούς, είναι σημαντικές προϋποθέσεις για το επόμενο γνωσιακό βήμα: Η εξοικείωση των παιδιών με τον κόσμο του βιβλίου τούς ανοίγει καινούριους ορίζοντες. Ο γραπτός πολιτισμός, τα γράμματα, οι λέξεις, οι αριθμοί και τα σημεία έρχονται στη θέση των ήχων της ομιλούμενης γλώσσας. Σκέψεις, ιστορίες, παραμύθια, τραγούδια, όλα είναι ομαλά ενταγμένα στο πρόγραμμά μας, ενώ οι παιδαγωγοί του “‘ό,τι αγαπώ” παρατηρούν το ενδιαφέρον των παιδιών και τους δίνουν ερεθίσματα.
Πολλά παιδιά μεγαλώνουν ως δίγλωσσα ή πολύγλωσσα. Μια δίγλωσση ανατροφή συνήθως εμπλουτίζει τη συνολική ανάπτυξη του παιδιού. Όταν τα παιδιά παρατηρούν ότι στο ίδιο αντικείμενο μπορούν να δοθούν διαφορετικά ονόματα, αρχίζουν να αναστοχάζονται σχετικά με τη γλώσσα και τα φαινόμενα της ομιλίας. Αναγνωρίζουμε αυτήν την πραγματικότητα ενώ παράλληλα ενθαρύνουμε και βοηθούμε τα παιδιά στην χρήση της ελληνικής γλώσσας, η οποία και θα τα βοηθήσει στην καθημερινότητα και την καλύτερη προσαρμογή τους στο κοινωνικό περιβάλλον.
Η γλωσσική δραστηριότητα ασκείται στην καθημερινή ζωή του “‘ό,τι αγαπώ”. Είναι κάτι που διατρέχει όλα τα πεδία της καλλιέργειας, σαν ένα κεντρικό νήμα.
Έκφραση μέσω θεάτρου, μουσικής και χορού
Θέατρο, μουσική και χορός είναι πρωτογενείς μορφές έκφρασης για τους ανθρώπους. Το θέατρο επιτρέπει την εξερεύνηση των θεμάτων, τα συναισθήματα και τις ανησυχίες, με έμμεσο τρόπο, ο οποίος και επιτρέπει στα παιδιά να επεξεργάζονται αυτόματα τα θέματα που τους απασχολούν και να καταλήγουν σε μια λύση, χωρίς να χρειάζεται να εκτεθούν άμεσα. Προάγει την αυτό-ανακάλυψη και την επίλυση των εσωτερικών συγκρούσεων και προσφέρει στα παιδιά την ευκαιρία να ανακαλύψουν σταδιακά μια πιο πολύπλοκη πτυχή της κοινωνίας μας.
Οι θεατρικές δραστηριότητες στο “ό,τι αγαπώ” συνδυάζουν την εξερεύνηση και το συναίσθημα: τα παιδιά να βρουν το δρόμο τους για να καταλάβουν κάτι και ταυτόχρονα να νιώθουν έκπληκτα και να αισθάνονται χαρά για την ανακάλυψη νέων πραγμάτων . Διατηρώντας την περιέργεια και τη χαρά της ανακάλυψης, σε συνδυασμό με τις νέες δυνατότητες της έκφρασης και της ενημέρωσης, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παιδαγωγικής δουλειάς μας.
Χρησιμοποιούμε όλες τις διαφορετικές μορφές του θεάτρου για την καλύτερη επίτευξη των στόχων μας και την απελευθέρωση των συναισθημάτων. Θεατρικές παραστάσεις , παραμύθια και ιστορίες, μαριονέτες, μιούζικαλ κ.α.
Κατά τη διάρκεια του θεατρικου παιχνιδιού , τα παιδιά αναλαμβάνουν να ”παίζουν” τα ίδια. Μπορούν να ”παίξουν” μια ιδέα, ή ένα πράγμα ή ένα συναίσθημα και όλα αυτά μπορεί να είναι μια ευκαιρία για συζήτηση που θα οδηγήσει στην έκφραση των σκέψεων τους, είτε μιλάμε για το τι σκέφτονται και αισθάνονται, είτε με τη δημιουργία της δικής τους ιστορίας.
Θα μάθουν να τραγουδούν τραγούδια και να ακολουθούν τη μουσική, ενώ χορεύουν, ή να εκτελούν προκαθορισμένα βήματα . Εξίσου σημαντική είναι η ανάπτυξη της ικανότητας για ομιλία μπροστά σε ακροατήριο. Όλα τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν!
Το κουκλοθέατρο είναι μια δραστηριότητα που αποτελείται από πολλές τέχνες μαζί. Ωστόσο, αυτό μπορεί να χωριστεί σε διάφορα μέρη (επιλογή ή και διαμόρφωση της δομής του σεναρίου, της κούκλας και του τοπίου, της κίνησης κλπ.) Στο “ό,τι αγαπώ” δουλεύουμε με όλα τα παιδιά, ή σε ομάδες, έχοντας πάντα σαν απώτερο στόχο την συμμετοχή στη θεατρική πράξη . Το κουκλοθέατρο είναι πολύ κοντά στην πρώιμη προσχολική ηλικία, επειδή τα μικρότερα παιδιά συνηθίσει σε κούκλες. Επίσης έχουμε δραστηριότητες στις οποίες βοηθάμε τα παιδιά να κατασκευάζουν τις δικές τους μαριονέτες.
Στο μουσικοκινητικό μας πρόγραμμα τα παιδιά του «ότι αγαπώ» θα γνωρίσουν μια πληθώρα δεξιοτήτων. Αυτές οι δεξιότητες έχουν σκοπό να γνωρίσουν στα παιδιά τις τέχνες στο ζεστό και φιλικό μας περιβάλλον, να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους και αυτοεκτίμησή τους και να δημιουργήσουν μια συναρπαστική σχέση με τη δασκάλα τους και τους φίλους τους. Όλοι μπορούμε να φτιάξουμε μουσική και να χορέψουμε!!!
Τα παιδιά χρησιμοποιούν διάφορα οργανάκια (ξύλινα, κουδούνια, καστανιέτες κ.α.) Το πρόγραμμα διαμορφώνεται ανάλογα με τους στόχους που θέλουμε να πετύχουμε, την ομάδα και τη δυναμική της.
Όλοι μας οι στόχοι πραγματοποιούνται μέσα και μόνο από το παιγνίδι χωρίς καθόλου πίεση και καταναγκασμό, τα παιδιά το αγαπούν και συμμετέχουν με χαρά! Τραγουδάμε (πάρα πολύ!), κινούμαστε, χορεύουμε με το ρυθμό, διαβάζουμε παραμύθια και γνωρίζουμε μουσικά όργανα.
Επίσης τα παιδιά συμμετέχουν σε μουσικοπαιδαγωγικές δραστηριότητες και παιγνίδια, που βοηθούν στην ανάπτυξη του προφορικού λόγου και βιώνουν μια εισαγωγή στο μαγικό κόσμο της μουσικής.
Συνειδητοποιούν την ανάγκη συνεργασίας σε μια ομάδα με δικαιώματα και υποχρεώσεις. Ανάπτυησεται η ικανότητα των παιδιών να ανταποκρίνονται στο ρυθμό της μουσικής με μουσικά όργανα, να βρίσκονται σε επαφή με την ποίηση και να τραγουδούν τραγούδια καθώς και η ανάπτυξη της ικανότητας απομνημόνευσης των στίχων. να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους και να αναπτύξουν την προφορική τους έκφραση. Επίσης αναπτύσσουν την προφορική τους έκφραση και την κινητικότητά τους, αποκρίνονται στο ρυθμό της μουσικής με αντίστοιχη κίνηση. Βοηθείται η ανάπτυξη της θεατρικότητας και της αυτοπεποίθησης. Τα παιδιά εξωτερικεύουν τα συναισθήματά τους, εκφράζονται μέσα από τη μουσική και το χορό και διασκεδάζουν!
Τα παιδιά, μέσα από τις θεατρικές δραστηριότητες, επεξεργάζονται γεγονότα της ζωής, παίζουν διαφορετικούς ρόλους, ερμηνεύουν την ανθρώπινη συμπεριφορά, αναλύουν χαρακτήρες, την ευρύτερη έννοια της ηθικής, δημιουργούν μέσα από το μετασχηματισμό των δικών του προτάσεων . Γίνονται ένας καλλιτέχνης, παραγωγός, συγγραφέας, κριτικός ενεργός θεατής.
Το “ό,τι αγαπώ” δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον και προτρέπει ενεργά τα παιδιά να συμμετέχουν σε αυτές τις δραστηριότητες, ενώ οργανώνουμε, αρκετές φορές κάθε χρόνο, σχολικές παραστάσεις. Με αυτό τον τρόπο οι οικογένειες και οι φίλοι μπορούν να απολαύσουν τα θέατρικά επιτεύγματα των παιδιών τους!